Juist beweging, zoals lopen, zorgt ervoor dat ontlasting goed op gang komt. Als je door fysieke beperkingen minder beweegt kan het voorkomen dat de ontlasting ook niet meer soepel loopt.

Op internet is veel informatie te vinden over poepen:

  • waaronder over de juiste toilethouding https://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/de-juiste-toilethoudingvoorkom voorkom persen bij poepen.
  • http://www.darmgezondheid.nl/ website gericht op de darmen en de stoelgang of https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/darmgezondheid/item43280
  • Gezond eten met voldoende vezels helpt problemen met de ontlasting te voorkomen.
  • (Natuurlijke) vezels via een recept van de huisarts kunnen helpen om een verstopping in de darmen te voorkomen en zo een betere stoelgang te bevorderen.
  • • Lucht in de darmen kan leiden tot winderigheid en ‘valse’ aandrang(het gevoel dat je naar wc moet maar dat er wel lucht maar geen of veel te weinig ontlasting uitkomt). Lucht in de darmen kun je verminderen door wat je eet en drinkt en de manier van eten en drinken: drink voldoende water en vermijd kauwgom en gasvormende producten, zoals koolzuurhoudende dranken, light-producten, bonen, kool, uien, e.d. en je krijgt minder lucht via je mond in je darmen als je in een rustiger tempo eet en bij bijv. drinken eerst het glas aan de mond zet het vocht tot aan je lippen en laat het dan in je mond naar binnen glijden zonder lucht in te nemen. Slurpen zorgt er juist voor dat er veel lucht in de darmen komt.
  • haal gemakkelijker ontlasting uit laatste stukje darmen met een klysma(onder meer Microlax)(persen niet nodig) instructie voor het gebruiken van een klysma http://www.apotheek.nl/instructies/toedienen-van-zetpil-of-klysma/klysma-toedienen&lang=nl.

In INFORMATIEBRONNEN vind je misschien (nog) meer relevante informatie.

Openstaande vragen en/of innovatiebehoeften: