OP BED GAAN LIGGEN EN OPSTAAN

Slapen en opstaan doe je elke dag. Hier wordt niet ingegaan op de manieren waarop je beter kan slapen, maar wel op hoe je het beste kan gaan slapen Om dit zo lang mogelijk zelf te kunnen doen zonder hulp kunnen de volgende tips jou misschien helpen:

  1. Leg alle spullen vóór het slapen gaan al vast binnen handbereik die je bij het gaan liggen, slapen of gaan opstaan en aankleden nodig hebt, (zoals nachtkleding, oordopjes, kleding voor de nieuwe dag en in te nemen medicijnen).
  2. Met een bed dat precies hoog genoeg is met eventueel blokjes onder alle bedpoten en een harder matras of extra grepen waarop je je kan afzetten kun je gemakkelijker zelf in bed gaan liggen of opstaan. Denk aan het frame van het bed of houten grepen zoals handvaten, een ’ papegaai’ op die plekken naast of aan je bed (laten) monteren waardoor jij genoeg steun of grip krijgt om op te staan, te gaan liggen of in bed op je zij of je rug te draaien. Om recht in bed te gaan liggen te liggen kan een stroever hoeslaken(bijv. van badstof in plaats van katoen) behulpzaam zijn.
  3. Ben je in ernstiger mate fysiek beperkt dan kan het zijn dat een hoog- laag bed uitkomst biedt; ook dan zul je vaak je eigen methode moeten vinden om daarmee zo goed en veilig mogelijk in en uit bed te stappen en te liggen en draaien in bed.
  4. Zorg dat je de hele nacht op een goede temperatuur kan slapen en je temperatuur zelf kan aanpassen: in de winter warm genoeg met bijv. iets over je hoofd of een elektrische deken en in de zomer koel genoeg in bijv. een. slaapkamer op het noorden, zonwering/sunscreen aan de buitenzijde van het raam, ventilator, airconditioning.

Met een glijzeil kan een hulpgever je gemakkelijker helpen om je in bed van positie of oriëntatie te veranderen.

In INFORMATIEBRONNEN vind je misschien (nog) meer relevante informatie.

Openstaande vragen en/of innovatiebehoeften: