Oefen het lopen (zonder of met hulpmiddelen) vooral met de fysiotherapeut: deze kan als geen ander uitleggen waar je op moet letten en hoe jij met jouw fysieke beperking het beste kan lopen en zal dit ook met jou oefenen.

Als lopen moeilijker gaat kunnen hulpmiddelen onmisbaar zijn:

  • Denk aan een of twee krukken of een rollator met goed grip gevende ergonomische handvaten
  • overweeg bij de aanschaf van een rollator de opklapbare variant, die gemakkelijker is mee te nemen en minder plaats inneemt bij het stallen
  • kun je maar met één hand remmen met een rollator? Met een speciaal (door een fietsenmaker te installeren) tussenstuk(bijv. te bestellen bij Welzorg), kun je een rollator met één hand afremmen
  • een spalk om één of twee benen of voeten (in overleg met fysiotherapeut)

Overweeg om tijdig over te stappen naar een ‘zwaarder’ hulpmiddel dat wordt gebruikt bij een ergere mate van lichamelijke beperking (bijvoorbeeld van loopkrukken naar rollator) als dit in het belang is voor je veiligheid (omdat je dan minder gauw valt) of gezondheid (omdat je dan beter en verder kan lopen en je jouw spieren dan beter onderhoudt).

Daarnaast kunnen ook kleine veranderingen het lopen verbeteren

• bij een slepende voet:pas je schoenen iets aan waardoor je minder last hebt van deze slepende voet door:

a) de zool/hak van de schoen van de niet-slepende voet iets(enkele millimeters) hoger laten maken bij een schoenmaker of de zool van de schoen van de slepende voet gladder te maken
b) de zool van de schoen van de slepende voet iets korter te maken (niet langer dan strikt nodig) zodat deze kortere schoen zorgt voor minder slepen

• als een been stevig gaat trillen bij het lopen

a) als je er met je volle gewicht op steunt? Steun meer op het niet trillende been bij het lopen door als het ware ‘meer te waggelen als een eend’
b) zet de voet van dat been niet in de stand recht vooruit(zoals bij normaal lopen) maar draai de voet licht(10-20 graden).

Persoonlijke tips:

Voor lopen met krukken met één goede voet en dan ook de trap op: Zet de voet waar je niet volledig op kan/mag steunen altijd tussen de 2 krukken op de grond als je gaat lopen. Dit zorgt voor een meer natuurlijke manier van lopen (met krukken) en kost je dan ook minder energie. Hoe kom je de trap op: ga op je billen al zittend tree voor tree omhoog. Zet je daarbij af met je goede voet.

In INFORMATIEBRONNEN vind je misschien (nog) meer relevante informatie.

Openstaande vragen en/of innovatiebehoeften: