LEESWIJZER

• Deze website staat vol met informatie van lotgenoten:

Op deze website staan:

  • links: tips voor alledaagse handelingen Hier staan per thema gerangschikt alle tips, vragen over handelingen, waar iedereen elke dag mee te maken krijgt, zoals eten, drinken, overstap(=transfer)transfer maken etc. De tips zijn meestal concreet, technisch of fysiek van aard.
  • rechts: tips voor niet-alledaagse handelingen, bezigheden of onderwerpen. Verder zijn er ook handelingen of onderwerpen met een meer psychologische kant, waar je niet elke dag mee te maken krijgt (zoals uitgaan of op vakantie gaan en onderwerpen als ‘hoe en wanneer vertel je het’ of ‘benut positieve en negatieve ervaringen’). Die staan op thema ingedeeld aan de rechterzijde van de website onder ‘niet elke dag’
  • boven: de algemene beschrijvingen van of toelichtingen op deze website
  • onder: mogelijkheden om informatie aan te leveren voor de website

Als er een handeling of onderwerp ontbreekt dan betekent dat niet dat het niet noemenswaardig of belangrijk is of zo maar simpelweg dat er nog niemand is die hierover uit persoonlijke of werkervaring tips, vragen, innovatiebehoeften of handige informatiebronnen over kan formuleren. Mocht je een handeling of een onderwerp missen laat dit vooral per mail weten aan de redactie.

Het is je misschien al opgevallen: op deze website wordt iedereen aangesproken met ‘je’ aangesproken. Ongeacht of je nu:

  • zelf de lichamelijke beperking hebt
  • privé helpt zoals een mantelzorger, gezinslid, kennis, persoon uit de naaste omgeving, buur, famielid of vrijwilliger
  • beroepsmatig helpt zoals een verpleegkundige, therapeut(fysio- of ergotherapeut, logopedist, diëtist etc.) of medicus ((revalidatie)arts of medisch specialist)op een indirecte manier helpt met hulpmiddelen of diensten zoals een leverancier of ontwikkelaar van hulpmiddelen, onderzoeker, (innovatief) bedrijf of onderwijsinstelling etc. Iedereen zit als het ware in ‘hetzelfde schuitje’, we zijn als het ware ‘lotgenoten’ en daarom spreken we elkaar gewoon met je aan en kunnen we op basis van ruime ervaring of verstand van zaken gemakkelijker en informeler communiceren dan als we elkaar met u aanspreken of namens een formele organisatie of stichting. Ongeacht wie je bent en wat je doet elke tip kan even waardevol voor je zijn. Of je nu jong of oud, man of vrouw, hoog of niet-opgeleid bent en of je nu wel of niet in Nederland geboren bent: we helpen elkaar gewoon.

DOE-WIJZER

Je kan op deze website informatie toevoegen óf de website organisatorisch ondersteunen. Onder de bovenbutton GEZOCHT vind je welke ondersteuning je kan geven als je achter de aanpak van deze website staat en bereid en in staat bent om je actiever in te zetten voor deze website. Zeker bij de opstart van deze website in 2018 is hulp van harte welkom en waarschijnlijk zit er iets bij wat jou interesseert of waar je goed in bent.

Kenmerkend aan deze website is, dat als je – of je nu zelf een lichamelijke beperking hebt of hulp geeft - een flink positieve ervaring meemaakt, dat je die via deze website met anderen ter inspiratie kan delen. Zodat niet iedereen alles zelf moet uitzoeken, oplossen of bedenken en door schade en schande en ‘vallen en opstaan’ wijzer zal worden. . Het kan gaan om kleine dingen met een positief effect of het kan gaan om grote zaken. Dat maakt niet uit. Zolang je het maar doet om andere mensen met een beperking of hulpgevers te helpen. Zo groeit deze website met ervaringen van anderen, waar iedereen in vergelijkbare situaties wat aan kan hebben.

Hoe?

Hoe lever je informatie aan? Simpel: klik onderaan elk scherm de juiste button aan voor:
1. een tip
2. een persoonlijke behoefte aan innovatie of onderzoek doorgeven voor iets wat - voor zover jij weet - nog niet bestaat
3. een handige informatiebron.
4. Er wordt op dit moment gewerkt aan een gebruikersvriendelijke manier om vragen te stellen lotgenoten en om antwoorden te geven. Zodra deze er is komt deze op de website komen daar op de website buttons voor

Je krijgt daarna altijd een invulscherm met een aantal gerichte vragen om ervoor te zorgen dat de redactie hiermee snel aan de slag kan:

Algemeen
• Informatie plaats je op de website uit algemeen belang en niet bij persoonlijk belang(je plaatst alleen iets op de website waarvan je vermoedt - op basis van eigen flink positieve ervaringen - dat anderen daar misschien ook baat bij kunnen hebben en uitdrukkelijk niet vanwege een persoonlijk of zakelijk (bijv. financieel) belang). Deze zuivere ‘ethische code’ geldt voor iedereen, die informatie voor deze website aanlevert.

• Informatie voor op de website wordt niet direct op de website geplaatst maar altijd eerst nog door nog een inhoudelijk beheerder van de website bekeken, die er op let dat de informatie heel helder is, bij het juiste thema past en in de schrijfstijl van de website is geschreven.

Tip
• Na het opgeven van een nieuwe tip of innovatie behoefte worden een aantal persoonlijke gegevens gevraagd, om ervoor te zorgen dat wij bij onduidelijkheden contact met jou kunnen opnemen en omdat wij er zeker van willen zijn dat jij deze informatie aanlevert uit algemeen belang om anderen te helpen en niet uit commerciële overwegingen, zodat alle informatie op de website behulpzaam en gewoon eerlijk is en blijft. Voor alle duidelijkheid: persoonlijke informatie wordt door de redactie uitdrukkelijk niet aan anderen gestuurd of op de website getoond. Deze informatie wordt niet voor andere doelen gebruikt dan hierboven genoemd.

• Wil je niet een nieuwe tip maar een verbetering aan een bestaande tip doorgeven, stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Persoonlijke behoefte aan innovatie of onderzoek
• Omschrijf deze behoefte zo duidelijk mogelijk en laat je e-mail adres voor iedereen zichtbaar achter, zodat iedereen die belangstelling heeft om iets te ontwikkelen of te onderzoeken of misschien al een kant-en-klare oplossing heeft met jou zelf contact kan opnemen. Dit gaat buiten de website om. Mocht er iets interessants uitkomen voor jou en anderen, geef dit dan als behoeftesteller door met een e-mail aan de redactie van de website zodat meerdere mensen hier baat bij kunnen hebben.

Het opgeven van een nieuwe behoefte is voorbehouden aan mensen met een lichamelijke beperking zelf of een privé hulpgever(mantelzorger, gezin naaste omgeving, vrijwilliger). Er wordt vanuit gegaan dat innovatiebehoeften van professionele hulpgevers bij de eigen organisatie of beroepsgroep zelf kunnen worden ingediend.

Handige informatiebron
• vul de velden op het formulier gewoon in; het spreekt voor zichzelf.